ثبت جهانی دفتر الیپون توسط زنان ایرانی

امروزه، معمول است که صفحاتی در چنین نوت‌بوک‌هایی دارای خط نازکی از سوراخ‌ها باشند که پاره کردن صفحه را آسان‌تر می‌کند.

صفحات مارپیچی ممکن است پاره شوند، اما طراحی دفتر الیپون اینگونه نیست، نوارهای نازک و نازکی از مقدار کمی کاغذ که در داخل مارپیچ وجود دارد، و همچنین یک بریدگی ناهموار در امتداد بالای صفحه پاره شده باقی می‌مانند.

نوت‌بوک‌های سخت دارای ستون‌های دوخته شده هستند و صفحات آن به راحتی جدا نمی‌شوند و برخی از سبک‌های صحافی دوخته شده به صفحات اجازه باز شدن صاف را می‌دهند، در حالی که برخی دیگر باعث می‌شوند صفحات پرده شوند.

انواع نوت‌بوک‌هایی که به صفحات اجازه اضافه، حذف و جایگزینی می‌دهند با حلقه‌ها، میله‌ها یا دیسک‌ها بسته می‌شوند.

در هر یک از این سیستم‌ها، صفحات با سوراخ‌هایی اصلاح می‌شوند که توانایی مکانیزم اتصال خاص برای ایمن کردن آنها را تسهیل می‌کند.

دفتر الیپون

نوت بوک های حلقه ای و میله ای محتویات خود را با پیچاندن صفحات سوراخ دار در اطراف شاخک های مستقیم یا منحنی محکم می کنند.

در حالت باز، صفحات را می توان حذف و مرتب کرد. در حالت بسته، صفحات به ترتیب حفظ می شوند. نوت‌بوک‌های متصل به دیسک، عملیات باز یا بسته را با اصلاح خود صفحات حذف می‌کنند. یک صفحه سوراخ شده برای یک سیستم صحافی متصل به دیسک شامل ردیفی از دندانه ها در امتداد لبه کناری صفحه است که بر روی محیط برجسته بیرونی دیسک های جداگانه می چسبد.

در طول قرن چهاردهم و پانزدهم، دفترچه‌ها اغلب با دست در خانه ساخته می‌شدند و روی آن‌ها به صورت مجموعه‌هایی می‌کشیدند که بعداً صحافی می‌شدند. صفحات خالی بود و هر دفتردار باید خطوطی را در سراسر کاغذ ایجاد می کرد.
در زمان روشنگری، ساختن و نگهداری دفترچه یادداشت به قدری تکنیک مدیریت اطلاعات مهمی بود که بچه ها مهارت های آن را در مدرسه یاد می گرفتند.