کرانچی ساده از غرق شدن یک کشتی جلوگیری کرد

پنیر پفک که معمولاً در آمریکای شمالی به نام چیتوس یا کرانچی ساده شناخته می شود، یک میان وعده ذرت پف کرده است که با پنیر و/یا پودرهای طعم دار پوشیده شده است.

این محصول که به صورت تجاری در سراسر جهان بسته بندی می شود، توسط شرکت های تولیدی با نام های مختلفی مانند Cheetos، Cheese Curls، Curl، Twisties، Cheezies، Chee Wees و Cheez doodles برندسازی شده است. آنها را می توان در خواربارفروشی های محلی و فروشگاه های گوشه ای یافت و بسیاری از آنها لذت می برند.

تاریخ
تاریخچه پفک پنیر به دهه 1930 در ایالات متحده آمریکا برمی گردد. دو روایت یا ادعا وجود دارد که واقعاً آنها را اختراع کرده است. اولین نفر ادوارد ویلسون و/یا کلارنس جی.

شوبک از شرکتی به نام شرکت فلکال است. فلاکال تولید کننده خوراک دام بود که از ذرت سرخ شده و نمکی تشکیل شده بود. آنها تصمیم گرفتند پنیر را به پفک های ذرت اضافه کنند و در سال 1939 برای ثبت اختراع محصول تحت نام “Korn Kurls” درخواست دادند.

آنها در سال 1946 توسط شرکت آدامز به یک میان وعده رایج تبدیل شدند. شرکت آدامز توسط پسران فلکل تشکیل شد و بعداً توسط چیزی که امروزه به نام بیتریس فودز می شناسیم خریداری شد.

روایت دیگر از پفک پنیر این است که قبل از سال 1936 در لوئیزیانا، نیواورلئان توسط شرکت Elmer Candy Corporation اختراع شد.

مدیر فروش مورل ام المر، پدر، تصمیم گرفت محصول خود را “CheeWees” پس از برگزاری مسابقه ای در نیواورلئان برای نام گذاری محصول خود، بنامد. Elmer’s Fine Foods هنوز از این نام استفاده می کند و هنوز CheeWees خود را تولید می کند!

Cheetos اندکی پس از آن در سال 1948 اختراع شد و Puffs بعداً در سال 1971 آمد. شرکتی که شروع به ساخت برند چیتوس کرد چارلز المر دولین بود.

دولین برای فریتوس در تگزاس کار می کرد و شرکت خود را با ساخت و فروش چیپس ذرت از مدل T. Ford خود شروع کرد. دولین نتوانست تقاضای محصول را برآورده کند بنابراین با تاجر Herman W. Lay شریک شد.