پرسشنامه بسامد ترشی سیر معتبر و قابل اعتماد مورد ارزيابي

ترشی در بین ایرانیان به مقدار زیاد مصرف می شود، مصرف ترشی سیر سفید ممکن است با شاخص توده بدنی (BMI) و فشار خون (BP) مرتبط باشد، اما شواهد محدودی در این زمینه وجود دارد.
هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط مصرف ترشی سیر اصفهان با خطر اضافه وزن، چاقی مرکزی و فشار خون در جوانان دختر اصفهانی بود، یک مطالعه مقطعی بر روی 289 دانشجوی دختر 18 تا 27 ساله به صورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران انجام شد.
رژيم غذايي با استفاده از پرسشنامه بسامد غذايي معتبر و قابل اعتماد مورد ارزيابي قرار گرفت، میانگین مصرف ترشی 2/2 ± 1/15 گرم در روز بود.
افراد در بالاترین ترشی مصرف ترشی BMI، BP سیستولیک و دیاستولیک (به ترتیب 0.001 = 0.03 و 0.03) به طور قابل توجهی بالاتر بودند، در حالی که ما ارتباط معنی داری برای دور کمر مشاهده نکردیم (p = 0.21). کل انرژی دریافتی (02/0=p) و مصرف کربوهیدرات (01/0=p)، پروتئین (03/0=p) و چربی (05/0=p) در سه‌ک بالایی بالاتر از سه‌ک‌های پایین‌تر بود.
بین مصرف ترشی سیر محلی و چاقی و فشار خون در جوانان دختر ایرانی ارتباط معناداری وجود داشت، مطالعات آینده نگر بیشتری برای تایید این ارتباط مورد نیاز است.
چاقی یک مشکل رو به رشد بهداشت عمومی در جهان است، چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، نرخ چاقی در جمعیت شهری بزرگسالان ایران در چند دهه گذشته افزایش یافته است.
مطالعات اپیدمیولوژیک در ایران نشان داد که اضافه وزن، چاقی و چاقی مرکزی در بین زنان بیشتر از مردان است، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که چاقی عوامل مستعد کننده برای دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی (CVD) و فشار خون بالا (HTN).
همبستگی مثبتی ترشی سیر سفید حبه ای بین افزایش چربی شکمی و افزایش خطر ابتلا به بیماری وجود دارد، افزایش دور کمر (WC)، یک اندازه گیری ساده تن سنجی چربی مرکزی بدن، پیش بینی کننده قوی تری برای بیماری های مرتبط با چاقی است مانند: دیس لیپیدمی، دیابت، مقاومت به انسولین، بیماری عروق کرونر قلب (CHD) و عوامل خطر.
  • منابع:
    1. Pickle Consumption is Associated with Body Mass Index and Blood Pressure among
  • تبلیغات: 
    1. راهکار فرمانده ارتش برای سرکوب اغتشاشگران
    2. ماجرای قتل عام پولدارها یک جهان را شاد کرد
    3. چگونه یک آجر سفالی توانست دنیا را متحول کند؟!
    4. با مصرف پرتغال خونی از سرطان خون جلوگیری کنید